середа05 лютого 2025
korr.in.ua

Один з музеїв Дніпра отримав унікальну експозицію (ФОТО)

У музеї "Машини часу" з'явився рідкісний екземпляр мопеда "Карпати".
В одном из музеев Днепра появился уникальный экспонат (ФОТО)

Дніпровський музей "Машини часу" поповнив свою колекцію унікальним експонатом – експортною версією мопеда "Карпати", одним з двох збережених в Україні екземплярів. Це стало можливим завдяки зусиллям Іллі Мягкова, давнього друга музею та відомого колекціонера і реставратора мототехніки. Про це повідомляє "Відомо".

Придбання цього рідкісного мопеда не лише збагатило експозицію музею, але й суттєво вплинуло на плани його керівництва, зокрема, на концепцію та назву виставки, запланованої на березень цього року. Історія "Карпат", знайома багатьом поколінням українців, багатша, ніж здається на перший погляд.

Широко розповсюджена на внутрішньому ринку модель мала й експортний варіант, який успішно продавався за кордоном. Однак інформація про нього вкрай обмежена, і екземпляри, що дійшли до наших днів, є справжньою рідкістю. Знайдений І. Мягковим мопед є яскравим підтвердженням цього.

Директор музею, Михайло Прудніков, детально розповів про вплив цієї знахідки на майбутню виставку, спочатку заплановану під назвою "Автомобілі за валюту".

Виявляється, окрім стандартних "Карпат-2", Львівський мотозавод з 1987 року випускав експортну версію "Карпати-2 ЛЮКС". Це не просто експортна модель, а принципово відмінна за комплектацією модифікація, орієнтована на більш вимогливого покупця. Різниці між стандартною та покращеною версією суттєві. "Люкс" комплектувався електричними покажчиками поворотів – наявність яких у базовій моделі була рідкістю, а іноді й зовсім відсутня.

Хромований багажник і крила, а також хромовані ободи коліс надавали мопеду значно більш презентабельний вигляд. Навіть паливний бак відрізнявся: назва "KARPATY" часто наносилася на нього англійськими літерами, підкреслюючи його експортну спрямованість. Незважаючи на покращену комплектацію, двигун залишався тим же – одноциліндровий, двотактний, з об'ємом 49,9 куб. см і потужністю 1,8 л.с.

Максимальна швидкість, як і у стандартної моделі, не перевищувала 45 км/год. Однак покращені компоненти, природно, підвищили собівартість мопеда приблизно на 15%. Саме через високу ціну, а також через невисокий попит на ринку СРСР, обсяги виробництва покращеної версії були вкрай обмежені – не більше 1-1,5% від загальної кількості. Більшість таких мопедів йшло на експорт до країн Східної Європи, а також до деяких країн Африки та Азії.

Виставка "Автомобілі за валюту" відкриється навесні, 14 березня 2025 року, де, ймовірно, ви зможете побачити мопед "KARPATY".

Раніше ми повідомляли про те, що в Дніпрі прикрасили малюнками захисні споруди "каменних баб" у історичному музеї (ФОТО)